Røe Isaksen forkynner håpet

juli 8, 2009


Ideologisk sett tilhører jeg definitvt høyresiden. Så det er med interesse jeg leste hans kronikk om høyresidens posisjon i den politiske debatten, publisert i Dagbladet tidlig i dag morges.

På tross av at kronikken i skrivende stund bare er omtrent tre timer gammel (publisert 08.07.2009 kl. 06:13), så er den allerede havnet langt ned på siden, etter «viktige» kulturnnyheter fra i går som at Irlin Finnåsdal har tatovert seg for Jacko (publisert 07.07.2009 kl. 20:59). Om det bare er Dagbladets vanlige måte å prioritere på, eller om det er politiske årsaker, det skal jeg ikke spekulere i. Det kan den enkelte leser gjøre selv.

Det budskap Røe Isaksen forkynner er håpet om at høyresiden er i ferd med å komme på banen i den politiske debatten. Nå skal ikke jeg påstå at jeg på noen måte er i sentrum av det politiske begivenhetene, men her fra mitt standpunkt langt ute i periferien så kan jeg desverre ikke se at Isaksen har rett, selv om jeg virkelig skulle ønske det. For jeg har selv kritisert høyresiden (mer konkret høyre) for manglende evne til å få frem sine ideologiske standpunkt. (F.eks Her, her og her. Advarsel: mye overlapping)

Forskjellen på meg og Isaken er at jeg tar den pessimistiske «nå må dere skjerpe dere»-tonen, mens Isaken tar den optimistiske og forhåpentligvis inspirerende «nå er vi igang»-tonen (uten at jeg sammenligner meg og han på andre områder.) Han fremstår mer som forkynneren, og det er kanskje noe høyresiden trenger.

Det er uansett mye jeg er enig med i hans kronikk. Spesielt venstresidens manglende evne til å fremme gode alternative løsninger. De var kjapt på ballen når finanskrisen oppstod, og var flinke til å innprente folk hvor feilen lå. Skremsel er de flinke på (fæle USA, kapitalismen, høyresiden, markedskreftene, de rike, FrP, privatisering osv), men de gode alternative er de ikke fullt så flinke på. Litt mer avgifter, forbud, påbud og reguleringer er som regel de eneste løsningene som dukker opp. Kreativiteten og den positive ideologien, den som skal skape et bedre samfunn, glimrer med sitt fravære.

Jeg håper jeg tar feil i min pessimisme, og at Isaksen har rett i sin optimisme om at høyresidenes ideologi er i ferd med å komme på banen. Det trenger vi.

Og jeg håper kronikken hans fortsatt er på forsiden nå som jeg endelig er ferdig med denne kommentaren og får publisert den.

2 Responses to “Røe Isaksen forkynner håpet”

  1. Martin Says:

    «På tross av at kronikken i skrivende stund bare er omtrent tre timer gammel (publisert 08.07.2009 kl. 06:13), så er den allerede havnet langt ned på siden, etter “viktige” kulturnnyheter fra i går som at Irlin Finnåsdal har tatovert seg for Jacko (publisert 07.07.2009 kl. 20:59). Om det bare er Dagbladets vanlige måte å prioritere på, eller om det er politiske årsaker, det skal jeg ikke spekulere i. Det kan den enkelte leser gjøre selv.»

    Det kan virke som om enkelte «kontroversielle» saker raskt forsvinner nedover siden. Det samme var f.eks. med HRS-sakene i går. Det samme kan også virke som skjer med venstresidesaker som f.eks. likelønnsartikler som de vet vil få mange negative kommentarer.

    • ukorrigert Says:

      Jeg vet hva jeg tror om den saken. Og det er ikke bare basert på at enkelte typer artikler forsvinner litt vel fort, men at Dagbladet ikke alltid er så veldig nøyaktig i forhold til fakta heller.

      Jeg har tidligere i bloggen påpekt hvordan Dagbladets journalister nærmest konsekvent vinkler enkelte saker skjevt., nærmere bestemt ved å feiltolke enkelte utsagn, som påstanden om at Nina Karin Monsen hevder lesbiske får handikappede barn.


Legg igjen en kommentar

