Omsorg på kommunens premisser

juli 6, 2009


– Jeg og hennes tidligere lærerinne fant ut hvilke dagsenterplasser som var aktuelle for Aurora, og søkte på tre tilbud. Hun fikk avslag fra to av sentrene, mens hun fikk plass på det tredje i mai, sier Kristoffersen.

Hun forteller at bydelen stoppet dette midt i prosessen, og at hun fikk brev om at dagsentertilbudet skulle legges ut på anbud.

Det dette er et eksempel på er at omsorgen foregår på kommunens premisser, og ikke på pasientens.

Jeg er ikke imot at pasienter skal på anbud, men det må skje på en helt annerledes måte. Det som skjer her er at kommunen shopper på egne vegne, etter billigst mulig tilbud. Kommunen har egeninteresse først, og pasientens interesse som nummer. Årsaken er at dagens system er lagt opp slik at pasientene er en kostnad for den enkelte kommune, som ellers har makt til å skalte og valte omtrent som den vil så lenge tilbudet kommunen gir er «godt nok».

Dette må snues på hodet. Jeg vil gjerne på anbud når jeg blir pleietrengende. Men jeg vil at jeg skal kunne shoppe tjenester innenfor de grenser finansieringen setter. I samråd med lege og ansvarlig i kommune vil jeg finne det tilbudet jeg mener er best for meg. Og jeg vil at staten skal betale, slik at dette blir nogen lunde likt uavhengig av den lokale kommunens økonomi.

Med et slikt system har ikke komunnen noen interesse i å finne billigst mulig tilbud. Den enkelte saksbehandler kan konsentrere seg om pasienten, og om å sørge for at staten kommer med den finansiering pasienten har krav på.

Med dagens system er pasientene en belastning, og kommunene sitter på all makt og ansvar. Kommunene er tjenesteyter, finansierende institusjon og klageinstans på en gang. Og da blir resultatet som det blir. Noen får gode tjeneste, men alt for mange får behandling under enhver kritikk.

5 Responses to “Omsorg på kommunens premisser”

  1. Lise hansen Says:

    Dette er ikke korrekt. Anbudsreglene i oslo Kommune går IKKE på lavest mulig pris; men emst økonomisk fordelaktig tilbud. Dvs Pris er ett element, men scoerer lavt iforhold til andre funksjonelle krav. ta heller denne kritikken mot Storting, Regjering og Dept; anskaffelsesreglene er knytett mot EØS reglene som igjen forvaltes og koordineres av disse og ikke mot oslo Kommune. Oslo Kommune følger kun regelverket innen LOA/FOA. Det er fullstendig misforstått dette Jeg jobber ikke i oslo Kommune. Sett deg helelr inn i regelverket og les hva en kan gjøre ifm anskaffelser. Over 500000 skal en ut på konkurranse ihht regler.

    • ukorrigert Says:

      Hei Lisa,

      min kritikk er rettet mot systemet, og ikke mot kommunene. Det er storting og regjering som er ansvarlige for at systemet er som det er.

      Og merk at selv om jeg skriver billigst mulig, så skriver jeg også at tilbudet må være «godt nok».

      Men dette er ikke poenget. Poenget er at kommunen her har egeninteresse som går på tvers av pasientens interesse. Og at i et system som er designet på denne måten, så vil pasienten rammes.

      Skal man ha et godt system, så må det legges slik at ansvarlig for tilbudet ikke har egeninteresse av å gi pasienten et dårlige tilbud.

      Derfor mener jeg at kommunen skal sloss på pasientens side mot staten som finansierer. Da har fortsatt staten interesser i å begrense pengebruken, men ikke kommunen. Kommunen har utelukkende interesse i å hjelpe pasienten til et best mulig tilbud.

      Man må tenke system og struktur og hvordan systemet påvirker på situasjonen. Og det er regjering, storting og departementer sitt ansvar.


  2. «Jeg vil gjerne på anbud når jeg blir pleietrengende. Men jeg vil at jeg skal kunne shoppe tjenester innenfor de grenser finansieringen setter. I samråd med lege og ansvarlig i kommune vil jeg finne det tilbudet jeg mener er best for meg. Og jeg vil at staten skal betale»

    Jeg vil også ha en eldreomsorg betalt av oss alle (eller «staten», som du kaller oss). Men hvorfor skal jeg måtte «shoppe»? Jeg vil at eldreomsorgen skal være god nok for alle – også de som ikke liker – eller greier – å «shoppe», og jeg ser ikke noen grunn til at eierselskaper skal stikke sugerøret sitt inn i eldreomsorgsbudsjettene.

    Ja til en god, offentlig eldreomsorg – og la oss med det samme sørge for en god og verdig omsorg for de unge omsorgstrengende, også!

    • ukorrigert Says:

      Jeg vil shoppe, fordi jeg har unike behov. Mine behov er neppe de samme som dine behov. Du vil kanskje ha nærhet til kirken, jeg vil kanskje ha landlike omgivelser. Du vil kanskje ha en spesiell type fysisk trening, Jeg vil kanskje ha masse organisert samvær.

      Det er som med alle ande ting i livet, vi har forskjellige kriterier. Din livspartner er kanskje perfekt for deg, men uinteressant for meg og motsatt. Du har sikkert helt andre kriterier for hva en god bil er enn meg. Osv. osv.

      Hvis noen mot formoding ikke skulle ønske å gjøre egne valg, så bør det selvsagt være mulig at kommunen gjør valget på deres vegne basert på en vurdering av dine behov. Men jeg ser for meg at de fleste vil ha noen ønsker og behov som er viktig for dem, og kan basert på disse få hjelpe av familie (eller lege eller kommune) til å gjøre noen prioriteringer.

    • ukorrigert Says:

      Og forresten, selv om du ikke vil shoppe, vær så snill å ikke gå inn for å ta muligheten fra meg da!


Legg igjen en kommentar

