Ikke gyldig grunn å misstrives blandt innvandrere

juli 6, 2009


Ingen skal beskylde Margaret Westgaard i Utdanningsetaten for å være treg når det hun mener er viktige saker dukker opp i mediene. I går kunne Utdanningsnytt melde at en kilde hevder «at det i hvert fall skjer mer enn en gang hvert skoleår ved den skole vedkommende kjenner til» at en elev fra vestkanten misstrives på en skole med mange innvandringselever, og derfor får legeattest for å kunne bytte skole.

Dette er tydeligvis et så omfattende problem at her må regelverket strammes inn.

Søknadene om direkte plassering på en spesiell skole behandles av Utdanningsetaten, mens søknader om skolebytte etter andreopptaket behandles av skolen hvor eleven er blitt tilbudt plass. For å vurdere søknadene må skolene følge en tresiders instruks hvor det hele syv ganger understrekes at regelverket må fortolkes strengt i slike saker. Likevel vil Westgaard nå at denne innstruksen skal skjerpes ytterligere.

– En dårlig dokumentert søknad vil bli avist i Utdanningsetaten, men vi har ikke oversikt over hvordan slike saker behandles ved den enkelte skole. At elever får bytte skole fordi de ikke vil gå sammen med innvandrere, gjør at vi må skjerpe instruksen. Dette er ikke en gyldig grunn, sier Westgaard.

Det jeg lurer på er hva som ikke er gyldig grunn, er det misstrivsel, eller er det misstrivsel på grunn av innvandrere? Mye tyder på det siste, ettersom det åpenbart er innvandrer-faktoren som har fått igang reaksjonene.

Uansett synes jeg misstrivsel er god grunn til å søke om skolebytte. En person som misstrives vil ikke ha det godt, og vil heller ikke lære godt.

Og om misstrivselen er fordi man ikke føler seg hjemme i miljøet, så synes jeg det også er en god grunn, uavhengig av om miljøet består i hovedsak av innvandrere eller ikke.

For hvis man tenker seg om så er det mange typer miljø man kan misstrives i. Noen av disse miljøene kan selvsagt være dominert av innvandrere. Skal det da ikke være gyldig å misstrives lenger? Er ens misstrivsel ikke lenger gyldig og akseptert om menneskene man ikke kommer over ens med er innvandrere?

Her ligger det veldig mye i hvordan saken fremstilles. Fremstilles det med fokus på innvandrere så høres det ille ut. Fremstilles det med fokus på mangel på innpass i et miljø, så er det ikke spesielt ille selv om miljøet har mange innvadrere.

Denne saken er latterlig, og det samme er Margaret Westgaard sin reaksjon. Antallet personer dette gjelder er svært lavt, og det utgjør ikke på noen som helst måte er problem av en størrelsesorden som krever denne typen reaksjoner.

Det er snakk om viktige ting her, en persons liv, utdannelse og fremtid er ikke noe man uten videre skal ofre på det politiske korrektes alter.

Se også min forrige en smule mer ironiske kommetar.

8 Responses to “Ikke gyldig grunn å misstrives blandt innvandrere”

  1. Østkantgutt Says:

    Jeg kan nesten forstå hvorfor noen føler det slik, men det er i så fall basert på uvitenhet og gale holdninger.
    Hvis dette er vanlig, så bidrar vel ikke akkurat disse holdningene til noen forbedring av miljøene på disse skolene? (Ond sirkel?…)
    Å komme inn i nye miljøer og å lære å tilpasse seg disse er nok heller ikke så dumt for akkurat de det gjelder, da de mest sannsynlig er ganske trangsynte i utgangspunktet.
    Mistrivsel er noe man ofte er skyld i selv, og hva slags syn man har på forhånd på mennesker man ikke kjenner. (-fordommer) (Her kommer vel foreldrenes syn litt inn i bildet også?)
    Hvis man åpner seg litt, så er ikke «innvandrere» farligere enn andre. Avhengig av hvor de kommer fra, så har de litt andre måter å si og gjøre ting på, men hvis du slår av en prat med en mann fra midt i ørkenen i Somalia, sa er det overraskende hvor mye felles bekymringer man har.
    Jeg er selv oppvokst i et svært belastet miljø på Oslos ytre østkant, med mye dop og kriminalitet, og mange av mine barndomsvenner er nå store saker i media gjerne i forbindelse med store kriminelle saker. De fleste av disse er innvandrere som kom til Norge som barn.
    Jeg forstår jo selvfølgelig at man ikke vil ha sine barn inn i dette, men det ville nok heller ikke foreldrene til disse.
    Jeg tok min utdannelse på den skolen i Oslo med nest mest innvandrere. Jeg hadde ikke noe problem med å fullføre med toppkarakterer. Mitt yrke i dag er basert på dette.
    Her handler det mest om din egen interesse for faget du har valgt, og din egen fokus på fremtiden.
    Meg har det blitt folk av. Og det vil jeg takke min turbulente oppvekst for. Det har nemlig lært meg svært mye, både om mennesker og om å takle de fleste situasjoner og utfordringer i hverdagen. Jeg står nok stødigere i hardt vær enn mange uten dette grunnlaget.
    Sosiale årsaker synes jeg uansett er tynt.
    Dersom sosiale årsaker er fremmedfrykt, er vel årsaken mangel på kontakt med fremmede.
    Dersom sosiale årsaker er basert på snittinntekt… trenger jeg å si noe på dette???
    Dersom sosiale årsaker er mistrivsel, er vel dette også tynt når man ikke vet om man vil trives eller ikke på forhånd. Da er det vel litt forutinntatte holdninger inne i bildet, basert på hvilket grunnlag? Media?
    Det siste avsnittet er vel noe jeg allerede har svart på.
    Å bruke «en persons liv, utdannelse og fremtid» som argument for at man ikke skal gå på en skole med mye innvandrere faller på sin egen urimelighet.
    Vi snakker her om videregående skole. Da er man såpass voksen at man burde kunne ta bevisste valg, både i skolearbeidet og på fritiden.
    Er man ikke det, har vel dette sine «sosiale årsaker» og da er det vel disse man burde gjøre noe med?

    Jeg kan forstå at noen tenker slik, men det blir helt feil!

    • ukorrigert Says:

      Østkantgutt, alle mennesker trives ikke i alle miljøer. Det er mye man kan gjøre selv, men det er ikke bare slik at absolutt alle kan ta seg sammen og begynne å like det man ikke liker.

      Du har lært mye av din turbulente oppvekst, og det er bra. Men det er mange som ikke har den lærdommen, og derfor ikke er like flink til å takle nye situasjoner som deg. Men dette er også mennesker som vi skal ta hensyn til.

      Alle mennesker har styrker og svakheter. Noens svakhet er at de ikke takler den type miljø de opplever på en innvandrerdominert skole. Skal det ikke være lov å ha en slik svakhet?

      Som jeg sa, en persons liv, utdannelse og fremtid er ikke noe man uten videre skal ofre på det politiske korrektes alter.

  2. Meg Says:

    Putt alle invandrere på en skole.

    Altså, jeg er faktisk ikke rasist. Men når man lar for mange kosovoalbanere eller somaliere osv samle seg på en skole blir det udugelig gjengaktivitet med en eneste gang. Jeg skjønner att folk ikke gidder.

  3. meg Says:

    På tide det er noen som skjønner at vi ikke vil være venner med de nye lekekameratene våre?
    Kan prøve å integrere og få aksept og fjerne holdninger så mye dere vil , men vi vil ikke akseptere utlendinger uansett hvor flotte mennesker de er. Naturlig det 😉

  4. Ida Says:

    Ingen som vil gå på skole med innvandrere fordi det er ingen som vil ha innvandrerne her. Skjønn det da!!! Går ikke an å se hvilket land i når du går i Oslo jo

  5. Mia Says:

    Vi er ikke interessert i å omgåes slike mennesker eller ha de i vårt land og skolesystem. Kanskje på tide man tar tak i det og ikke prøver å presse oss inn i et samfunn vi ikke ønsker!

  6. ukorrigert Says:

    Til alle dere som uttrykker deres generelle missnøye med invvandrere og utlendinger, føl dere fri til det. Jeg deler ikke deres holdninger uten videre, og jeg er mest glad i begrunnede meninger.

    Men jeg er meget sterk tilhenger av ytringsfriheten, og å tillate folk å få utløp for sine frustrasjoner gjennom ytringer på denne måten.

    Min holdning til innvandring er at det er helt greit i moderate posjoner. Men vi må holde tempoet på et nivå som ikke overstiger tempoet på integreringsprosessen. Ghettofisering er ingen tjent med, verken innvandrerne eller oss andre.

    De fleste mennesker er i utgangspunktet greie mennesker. Men miljøet former oss. Gjenger og ghettofisering gjør innvandrerne til mer ubehagelige mennesker enn de ellers kunne vært. Dette er sterke mekanismer som trekker folk med seg og i feil retning. Det er dette vi må jobbe med.


  7. […] at like barn leker best (huff) og Ukorrigerte meninger mener det må være greit å bytte skole av mistrivselsgrunner. Av de 10 bloggene VG linker til er imidlertid de som ikke liker situasjonen i klart flertall, men […]


Legg igjen en kommentar

