Insekttortur

juni 30, 2009


Avhørsmetodene til CIA under Bush avsløres i hemmelige notat. Insekttortur, slag, tvungen våkenhet, vanntortur, ufrivillig nakenhet.

Slik beskriver Dagbladet misandlingen CIA brukte i sine avhørsmetoder. Det som fasinerte og irriterte meg den gangen jeg leste dette var hvordan Dagbladet fremhevet insekttortur mange ganger nedover artikkelen. Til slutt kom beskrivelsen av dene «torturen»:

Det hadde kommet fram under soning at Zubaydah var redd for insekter. Et harmløst insekt skulle derfor brukes for å framkalle frykt, står det å lese i et av dokumentene:

«Dere (CIA, journ. anm) ønsket å låse Zubaydah inne i en lukket boks sammen med et insekt. Dere har informert oss (Justisdepartementet) om at han virker å være svært redd for insekter. Dere vil bruke et harmløst insekt, som en sommerfugllarve.»

Tillatelsen var altså gitt. Men det kommer ikke fram hvorvidt metoden ble satt ut i live.

En fange skulle altså skremmes med en sommerfugllarve. Og dette fremhever Dagbladet som tortur.

Grunnen til at jeg skriver dette nå er at jeg ved frokostbordet har foran meg A-magasinet fra 26. juni. Der kan man lese litt om hva Aman Kedir Kamsare her gjennom. Jeg tror ikke artikkelen finnes på nett, så jeg skriver av for hånd:

I celle 41 i Alam Baqqaany ble de også plaget av insekter som var avlet frem av torturistene. De samme torturistene som bandt håndledd, tomler og ankler sammen på Aman, førte en stokk inn mellom knærne og albuene og hengte ham barbent opp under taket. Så ble han slått med oksehalepisker og elektirske ledninger til huden var revet vekk og nervene satt i spenn.

– De ba meg vinke med tomlene hvis jeg hadde noe å si. Jeg kunne hverken flykte eller forsvare meg, men jeg kunne velge å ikke snakke. Det var min styrke, forteller Aman.

Torturistene tok ham ned, og kommanderte ham til å løpe mens blodet rant fra føttene, før de satte ham på celle 41. Der fortsatte insektene torturen. En av artene hadde 300 klør som den kjørte seg inn i huden med og filtret seg inn i håret. Krypene var umulige å rive løs, og de la egg på kroppen hans. Han klødde. Konstant.

Men i Ma’akkalawi Mamriya – i den hemmelige cellen under jorden møter han han et helvete selv ti år med tortur ikke kunne forberedt ham på. Stillhet. Mørke. Hete. Han famle. Hønselus biter sakte kroppen hans fra hverandre. Rottene borer dypere. Og torturistene driver ham fra vettet med plutselige slag og trusler til alle døgnets tider.

Det er flere ting som provoserer med Dagbladets journalistikk her. Trangen til å demonisere USA og Bush er noe som konstant går igjen, men i dette tilfellet er det undergravelsen av begrepene. Tortur er det verste man kan utsette mennesker for. Men ved å bruke tortur i enhver sammenheng værre enn å bli nektet jordbær på fløteisen, så mister man evne til å skille ting fra hverandre.

Når det å bli truet med en sommerfugllarve er i same kategori som å bli pisket til blods og være innesperret med kroppen full av bitende, borende og eggleggende innsekter, da har språket mistet mye av sin kraft.

Og derfor ser vi også mange som hevder at USA er like ille som de regimene USA har kjempet mot. Begge parter bruker jo tortur. Følgende kommentar har fått nest mest anbefalinger (eller tredje mest, om man regner med underkommentarer) under Dagbladet-saken:

De som torturerte og drepte for Nazistene er som rett er forfulgt og straffet i alle år etterpå selv om de ofte hevder de bare fulgte ordre. Hva blir egentlig forskjellen i dette tilfellet. Dette må jo åpenbart bryte både USA’s og internasjonale lover og åpenbart burde de som var involvert stilles for retten?

7 Responses to “Insekttortur”

  1. Tor Says:

    Det er vel bare det motsatte av hvordan det har vært i USA, der tortur (av den ordentlige typen) bare har blitt kalt ‘forbedrete avhørsmetoder’. NY Times har vel så vidt brukt ordet tortur om det USA har gjort.

    Det er vel ingen tvil om at USA har brukt tortur? Og at dette nok har langsiktige uheldige konsekvenser på synet av USA? Og at tortur som oftest ikke medfører noe som helst av verdifull informasjon.

    • ukorrigert Says:

      Tor, du overser poenget i det jeg skrev og går heller rett til å kritisere USA. Hvorfor?

      Synes du Dagbladets type journalistikk er problemfri i dette tilfellet? Eller bare aksepterer du det fordi det er USA det snakkes negativt om?

  2. Tor Says:

    Jeg kan ikke se at jeg har kritisert USA? Hvis ikke du mener at det å mene at USA har bedrevet tortur er å kritisere USA?

    Eksemplet med sommerfuglarven er nok å vanne ut torturbegrepet, der er jeg enig med deg. Om man fortsetter med det kan det gå samme veien som rasismebegrepet. Bli utvannet til det mister sin effekt.

    Men min oppfatning av det du gjør er er å henge seg opp i en liten del av artikkelen. Det er etter min mening mer enn nok av andre eksempler i denne artikkelen om ting som er tortur eller farlig nærme det som kan kalles tortur.

    Jeg bruker med jevne mellomrom å titte på eller vise til følgende bilde når man kritiserer USA og takker for det de gjorde for å frigjøre en stor del av Europa.

    Er USA perfekt? Neh. Men kan vi prise oss lykkelige for at vi kan regne de som venner. Absolutt.

    • ukorrigert Says:

      Det du kaller «henge seg opp i en liten del av artikkelen» er det jeg kaller å ta opp et tema. Tema var ikke artikkelen i seg selv eller om USA har brukt tortur, men hvordan mediene vanner ut begreper. Hvis du følger med på bruken av ordet tortur i mediene så vil du se at det brukes både titt og ofte om relativt uskyldige ting.

      Det er mye med den journalistikken som føres i Norge jeg er oppgitt over. Omskriving av sitater, missbruk av begreper for å stemple noen osv. er ting jeg har tatt opp før, og kommer til å ta opp igjen.

      I dette tilfellet var det beskrivelsen av virkelig tortur der innsekter var innblandet, som fikk meg til å huske denne «insekttorturen» til Dagbladet.

      • Tor Says:

        Vi er vel relativt enige sånn egentlig, jeg bare hang meg kanskje litt vel mye opp i at det var noen små tendenser til å forsvare Bush og hans kohorter, med tanke på noe av de mer nedrige tingene de gjorde i «kampen mot terror».

        Jeg må dog påpeke at selv om du og jeg ikke synes sommerfugllarver er særlig skremmende, så er nok saken litt annerledes om man har en fobi. Jeg regner med at avhørsstaben sikkert kunne ha fått samme effekt om de hadde dasket Zubaydah med et par svinekoteletter.

        Men ellers, det er en tendens til å utvanne ord og begreper. Følger man med på fotball på tv2 er det ikke måte på hvor mange klassemål/klasseskudd/klasseredninger osv det er. Fotballspillere er enten juveler/stjerner/diamant/uslepen diamant osv. Og nettavisene ellers mener alle hendelser er sjokkerende, de skriver ofte om sjokkerte sjokkofre i alle fall.

        Det er ikke uten grunn at jeg har trappet ned på bruken av VG, Dagbladet, TV2 osv. Men i stedet bruker jeg diverse blogger og uavhengige nyhetsmedier fra en større del av det politiske spektrum, både i Norge og resten av verden.

  3. Tor Says:

    Oisanns, ser ut som linken til bildet forsvant.

    http://imgur.com/Q3Z2L.jpg (funker dette da)

    Ellers er mitt konsum av tabloider redusert til et minimum, særlig pga nettavisene.

    «If you don’t read the newspaper, you’re uninformed. If you read the newspaper, you’re mis-informed.»
    — Mark Twain

    • ukorrigert Says:

      Flott sitat av Mark Twain. Min versjon av det samme poenget er: Massemediene er et nødvendig onde.


Legg igjen en kommentar

