Eldre treningsglede

juni 26, 2009


Ny artikkel på forskning.no om viktigheten av trening for de eldre:

Friske eldre er alle tjent med. Ikke minst de eldre selv. Senior-Løftet skal undersøke den mentale og fysiske effekten av trening for de over 70 år.

Et velfungerende muskel- og skjelettsystem og god fysisk form er veldig viktig i alle aldre.

Å bevare eller bedre den fysisk formen ser ut til å hjelpe eldre mennesker til i større grad å klare seg selv. De kan lettere opprettholde samvær med familie og venner, som igjen bedrer deres velvære.

Les resten…

Se også min forrige post om temaet: Legg til rette for styrketrening for eldre nå!

Å satse på trening for de eldre er etter min mening udiskutabelt positivt for alle parter. Det vil øke livskvaliteten betraktelig, gjøre flere eldre mindre avhengig av hjelp, minske utgiftene til eldreomsorg og ikke minst så vil alle som blir gamle få glede av dette.

4 Responses to “Eldre treningsglede”

  1. KM Says:

    Hei

    Ville bare si at jeg liker bloggen din veldig godt og leser den fast. Du har en tendens til å ta ting på kornet og skrive innlegg som ofte er korte men bra. Vil faktisk påstå at blogger som din er viktige for demokratiet, fordi den på mange måter er en motvekt til sosialistpropagandaen som ellers dominerer i mediene.

    Den første setningen i dette innlegget var en hvit løgn dog, for jeg lurte også på om du kunne svare meg på et par-tre tekniske spørsmål i forbindelse med at jeg er i ferd med å opprette min egen blogg:

    – Når det gjelder anonymitet, blogger du 100% anonymt? Ser du e-post-adressen min når jeg legger inn et innlegg? Dersom jeg krysser av for «Notify me of follow-up comments…..», blir det da utveksling av e-poster mellom deg og meg?

    – Når det gjelder opphavsrett til bilder, vet du om dette også gjelder screenshots? Jeg noterte meg at du på din sak angåede lettpåvirkelige nettdebattanter på db, hadde lagt ved noen screenshots.

    • ukorrigert Says:

      Heisan,

      hyggelig at noen liker det jeg skriver.

      Jeg gjør et forsøk på å være kort, men det er ofte vanskelig. Har ofte mye jeg gjerne ville ha sagt. En annen ting er at jeg gjerne skulle brukt mye lengre tid på dette, grav frem flere referanser, lagt inn flere bilder osv. Ting kunne vært bedre, men det viktigste er at poengene kommer frem. Og det er jeg glad for at i hvertfall noen synes de gjør!

      Jeg skal svare på spørmålene dine etter beste evne.
      Jeg er nok neppe 100% anonym. Noen med kunnskap og ønske om det kunne nok klart å finne ut hvem jeg er. Jeg har ikke gjort noen ekstra innsats for å skjule mine spor utover at jeg ikke har oppgitt noen informasjon om hvem jeg er direkte til systemet. Emailadressen jeg har brukt (og som jeg nesten aldri leser) er bl.a til en annen anonym konto.

      Hvis du kryssr av for «notify», så vil du nok kun få email med beskjed når noen legger inn nye kommentarer i tråden. Noen epostutveksling mellom oss blir det neppe.

      Jeg har ikke undersøkt, men jeg vil tro screenshots er lovlig i begrenset omfang. Jeg baserer den antagelsen på at den typen relevant bruk som regel er lovlig. For eksempel er det lov å legge ut inntill 30 sekunder av komerseiell musikk i podcaster og slikt, uten noen spesiell tillatelse.

      Men jeg er ingen god skilde for å få svar på slike spørsmål.

      • KM Says:

        Takk for svar!

        Mener du, sånn alt i alt, at det er hovedsaklig hackere eller noen som jobber med wordpress som kan avsløre din identitet, eller din e-post?

      • ukorrigert Says:

        Jeg er ikke så opptatt av det. Poenget er at man er aldri 100% anonym på nett, med mindre man virkelig går inn for det. Det legges alltid igjen spor av diverse art.


Legg igjen en kommentar

