Private overvåker private

juni 23, 2009


Overvåkingsskandelen fortsetter. Nei, ikke den der forsvaret overvåker bruk av egne nett, men den der advokatfirmaet Simonsen har fått lov til å drive privat etterforskning og overvåking av norske privatpersoners nettbruk. Selvsagt bare der det er snakk om ulovlig fildeling, men på en eller annen måte må man jo først finne de som deler filer ulovlig.

Gleden varte en liten stund da datatilsynet ikke forlenget konsesjonen, med begrunnelse av at myndighetene ikke var kommet på banen og tatt tak i denne prinsipielle saken. Fortsatt har ingen tatt tak i saken, men det hindrer ikke Trond Giske å gripe inn og anbefale at den midlertidige konsesjonen skal forlenges.

At regjeringen ikke har evne og vilje til å ta tak i denne etisk betente problemstillingen er ikke overraskene. Manglende evne til prinsipiell tenking har de demonstrert gang på gang.

For det er prinsipper denne saken egentlig handler. Hvem skal få overvåke privatpersoner? Hvem skal få drive etterforskning? Dette er bare toppen av isberget. Underliggende finner vi spørsmål som hvem eier en vare man har kjøpt? Hvor langt skal komersielle interesser beskyttes på bekostning av privat frihet?

«Man må beskytte rettighetene til opphavsmennene» er et mantra som går igjen. Et trist tegn på at bevisstheten om de etiske spørsmålene er lav. For hvor kommer egentlig en slik rettighet? Er den gudegitt? Fra naturen? Er det bare sånn det er? Nei, den rettigheten kommer fra samfunnets lovgivere. Det er intet mer høytflygende enn det. Hadde ikke loven sagt det den gjorde, så ville ikke rettighetene vært hva de er. Å forsvare loven ved å henvise til rettigheter er sirkelargumentasjon.

Det vi i bunn og grunn må spørre oss om er lovene og rettighetene riktige? Kan de forsvares? Er det at musikk og film blir delt mellom privatpersoner så rammende for samfunnet at det må forbys? Har vi sett store, alvorlige samfunnskonsekvenser som følge av den økte fildelingen, og som kan forsvare særtiltak som at private advokatfirma får overvåke og etterforske deg og meg på egen hånd? For meg er svaret et klart nei. Fildeling i privat sammenheng har ingen slike alvorlige konsekvenser. Derimot er denne fildelingen positivt for samfunnet, og en fantastisk måte å spre kultur på tvers mellom mennesker over hele kloden!

Det er på tide å revurdere hele åndsverksloven. Mitt forslag er at dens regulering av private mennesker sterkt reduseres, og den i stedet konsentreres om å regulere komersielle forhold. Da kan vi dele kultur på en helt ny og åpen måte, og vi slipper angrep på personvern gjennom unødvendig overvåkning, og ikke minst fascistiske straffer som bare er ment å skape frykt.

Og jeg kan gå tilbake til å kjøpe musikk og film på Blu Ray igjen. For i dag klarer jeg desverre ikke å kjøpe film og musikk uten å tenke på hvilke jævlig bransje jeg da er med å støtte. Og da lar jeg som regel heller være.

Loven skal beskytter mennesker og deres interesser før de beskytter bransjer og komersielle interesser.

2 Responses to “Private overvåker private”

  1. Erik Says:

    Hadde rettigheteshaverne gjort det folk laster ned tilgjengelig på en fornuftig måte (www.netflix.com, http://www.hulu.com) så hadde ikke dette vært et problem, men problemet kommer jo selvfølgelig når rettigheter bare gies for en region osv. Det at private overvåker rettigheter er en ting, men når private med en vesentlig egeninteresse gjør det blir det helt feil, det blir som politiet skal overvåke politiet (oops). Jeg må virkelig si at jeg missliker denne utviklingen og der mistet AP en stemme. Jeg tror jeg kommer til å stemme for det partiet som har en klarest tankegang rundt denne problemstillingen, piratpartiet i Norge nå!

    • ukorrigert Says:

      Problemet er at rettighetshaverne tviholder til den situasjonen loven har lagt opp til for dem. Men den situasjonen er totalt i kollisjon med både den teknologiske virkeligheten og folks rettsoppfatning. Da blir det problemer.

      Personlig er jeg ikke så opptatt av å kunne laste ned ting på nett, som de fleste andre. Jeg er så gammeldags at jeg gjerne kjøper CD’er og Blu Ray’er. Og jeg har kjøpt ganske mange filmer siden jeg kjøpte meg PS3.

      Selv om jeg er imot dagens opphavsrettslov, så er jeg av den mening at folk bør kjøpe musikk og filmer. Enten i butikken/på nett, eller nedlastbare filer om det er det de ønsker.

      Men jeg ønsker allikevel ikke den typen lovforbud som vi har i dag. Jeg er overbevist om at det er masse penger å tjene på kultur som film og musikk, selv om platesalget reduseres en del. Jeg har ikke sett noe infformasjon som tyder på noe annet.


Legg igjen en kommentar

