Momsfritak for frivillige organisasjoner

juni 16, 2009


Jeg er en sterk tilhenger av alt det positive frivillige organisasjoner bidrar med av til lokalsamfunn landet rundt. Ikke bare mener jeg at den kulturen som forvaltes på denne måten er langt viktigere enn finkulturen som bl.a fremmes gjennom operaen, men også tror jeg at det positive engasjementet som finnes i slike lokale organisasjoner er den beste forebyggeren for kriminalitet og destruktiv adferd. Jeg er av den oppfatning at folk som er positivt engasjert har mer forståelse for andres positive engasjement og i liten grad har interesse av å ødelegge for sine omgivelser.

Derfor ser jeg svært positivt på dagens annonserte momsfritak for frivillige organisasjoner, og gir Trond Giske og Arbeiderpartiet min helhjertede støtte i dette.

Oppdatering:
Jeg var kanskje for rask i min skryt. Ut fra en kommentar til saken på Dagbladet så innser jeg at fritaket ikke, som jeg først trodde, nødvendigvis gjelder:

  • Dugnadsarbeid
  • Ideelle lag og organisasjoner

Og det var først og fremst dette jeg tenkte på når det gjelder positive effekter av private folks innsats i lag og foreninger rundt om i landet. Det er fortsatt et positivt tiltak i et valgår, men muligens desverre ikke helt hva jeg først trodde det var. Jeg avventer en avklaring…

Oppdatering:
Dette skal visstnok knyttes til registrering i frivillighetsregisteret. Her kan bl.a ideelle foreninger regnes som frivillig virksomhet.

Det ser ut som om mange ikke-komersiell idrettslag og foreninger kan klassifiseres som idelle foreninger, og hvis APs virkelig gjennomfører dette, så er det veldig bra!

Legg igjen en kommentar

