Er velferdssamfunnet bærekraftig?

juni 5, 2009


En rapport fra SSB, rapportert om i Dagbladet på sedvanlig overfladisk vis, forteller det som ikke burde overraske noen: Høyere trygd gjør at flere velger trygd fremfor arbeid.

Velger trygd fremfor arbeid.

Jeg er ung, naiv og stort sett frisk og har neppe de rette perspektivene her, men jeg trodde trygd var noe man fikk når man ikke lenger var i stand til å arbeide for å fø seg selv. Men det er altså noe man kan få når man er i tvil om man orker eller ikke.

Dette sier jo litt om samfunnets status. Det sier at vi har overflod nok til fø på mange som ikke klarer seg selv. Det sier at vi er et humant samfunn som ikke setter for stort press på folk når de begynner å bli slitne etter et langt arbeidsliv. Og det sier at vi som blir slitne av åtte timer om dagen, vi sliter oss ut for å fø på de som allerede er utslitte.

Har vi råd til dette? Er det en bærekraftig utvikling? Er det etisk forsvarlig?

Det er en del dilemmaer ute å går. Vil vi ha et humant samfunn, der de sterke jobber hardt for å fø de svake? Eller vil vi ha et tøffere samfunn, der vi sparker folk «ut i åkern» så lenge de er i stand til å bidra? Og ikke minst, hvordan skal vi avgjøre hvem som fortsatt må jobbe og hvem som skal få lov til å bli brøfødd av de som fortsatt jobber? Og hva med alle ressursene som går med på å organisere dette, ressurser som egentlig burde vært i verdiskapende arbeid?

Jeg har ingen klare svar på dette. Jeg føler det litt som om vi har fallt ned i en felle vi ikke på noen enkel måte kommer oss ut av. Velferdssamfunnet har en del positive sider, men det er et luksusgode som koster oss svært mye. Vi har råd fordi vi har olje, men hvor bærekraftig er denne samsunnsstrukturen vi har bygget opp? Hva skjer når oljen tar slutt, og velferdssamfunnet, dets store og tunge byråkrati, dets offentlige pensjoner og dets store antall trygdede i helhet skal bæres av de sterke rygger i privat næringsliv?

Jeg vet ikke, men jeg er skeptisk og jeg frykter en kollaps om noen tiår. Kanskje omtrent når jeg selv blir gammel og trenger samfunnets hjelp.

2 Responses to “Er velferdssamfunnet bærekraftig?”


  1. Men det ER noe galt når en ung uføretrygdet har MER utbetalt i måneden enn en nyutdannet hjelpepleier OG de på trygd i tillegg klager på at det ikke går an å leve på så lite (de jeg kjenner på uføretrygd har et MEGET høyt pengeforbruk sammenlignet med andre jeg kjenner, kjøper masse klær, spiser ute hele tiden, ofte på byen for å feste). Jeg synes dette virker veldig urettferdig.

    • ukorrigert Says:

      Det er definitivt mye som er galt. Det er definitivt mange slike paradokser som du nevner.

      Men hva er det som er riktig?

      Og jeg kan love deg en ting, om du begynner å skulle redusere trygda til noen så vil det bli politisk bråk og beskyldninger om usolidaritet. Da er det lettere å argumentere for å nok en gang ta fra de rikeste.


Legg igjen en kommentar

