Imponerende arroganse fra Signe Øye

juni 5, 2009


I forbindelse med den problematiske saken at norske soldater ikke griper inn når kvinner blir mishandlet i Afghanistan, demonstrerer Arbeiderpartiets Signe Øye imponerende grad av arroganse:

– Vi har lagt til rette for at jenter kan gå på skolen og får et helsetilbud, og for at kvinnene får bedre helse. Men jeg er skuffet over at soldatene ikke kjenner til denne FN-resolusjonen. Det er nesten flaut for Norge, sier Øye.

Kort og effektivt tar hun på seg æren for alt som er bra, og skyver glatt ansvaret for alle problem over på soldatene selv.

Slik taler en ekte Arbeiderparti-politiker!

5 Responses to “Imponerende arroganse fra Signe Øye”

  1. tankgirl Says:

    Helt enig, klassisk arbeiderpartiretorikk.

    Med tanke på at regjeringen ikke vil gripe inn ovenfor småjenter som blir kjønnslemlestet i vårt eget land hører man hvor falsk og kynisk retorikken virkelig er. Skal norske soldater gripe inn ovenfor kulturelt betinget vold i andre land hvor man ikke har kontroll over konsekvensene når vår egen regjering nekter å gripe inn ovenfor kulturelt betinget vold i vårt eget land?

    • ukorrigert Says:

      Om man skal gripe inn er et spørsmål jeg ikke har svar på.

      Alt i meg ønsker å finne en god begrunnelse for: selvsagt skal vi gripe inn.

      Jeg har argumenter som:
      – Tilstedeværelse av vestlige soldater skal bety sikkerhet
      – Man har ansvar for hva som skjer når man er til stede, men hva som skjer når man ikke er tilstede kan man ikke gjøre noe med
      – Å bare stå å se på og ikke gripe inn demonstrerer svakhet, noe som den lokale kulturen ikke respekterer

      Men hvis det er slik at den samme kvinnen man redder får enda værre juling etterpå, så blekner disse argumente. Da har man jo ikke reddet henne allikevel, men påført henne enda mer lidelse.

      Det er et skikkelig vanskelig dilemma som jeg ikke har klart å finne noen vei ut av.

      Uansett hvordan jeg vrir og vender på det så er det stygge ulemper som jeg ikke kommer unna.

      • tankgirl Says:

        Spørsmålet jeg stilte i forrige svar var retorisk, selvfølgelig skulle jeg ønske at man grep inn mot all vold av denne typen. Jeg har heller ikke kommet frem til noe brukbart svar på hvordan norske soldater skal forholde seg til dette i andre land. Poenget mitt var hvor falskt og hyklersk det høres ut når en representant fra Arbeiderpartiet kritiserer norske soldater når regjeringen selv her hjemme nekter å gripe inn mot for eksempel kjønnslemlestelse av mindreårige jenter, her hjemme kunna man faktisk gjort noe.

  2. Goose Says:

    godt sagt!

  3. zx Says:

    «Alle» i Afg. slår kvinnene sine,skal vi begynne å tukle med det,så vil alle afg.kvinner være berettiget asyl eller beskyttelse.Og da blir det veeeeldig dyrt og krevende å snakke om prinsipper ,Marthe.


Legg igjen en kommentar

