Hydrogenbiler, hva er problemet?

juni 2, 2009


Mange har spurt seg hvorfor vi ennå ikke har hydrogenbiler på veiene, og noen tror til og med dette er en konspirasjon fra oljeselskaper som ikke har ønsket konkurranse for bensin- og diesel-bilene.

Problemet er i hovedsak en ting: energitetthet.

Ut fra denne hovedfaktoren springer så andre ting som sikkerhet, rask frigjøring av energi, distribusjon, praktisk håndterbart for forbrukere osv.

Energitetthet handler om å lagre mest mulig energi på minst mulig volum. Bensin er flytende og har høy energitetthet, hydrogen er ved vanlige temperaturerer en gass og har lav energitetthet. Det betyr at dersom vi skal ha hydrogen rett på tanken, så betyr det å måtte dra på veldig store tanker for å komme noen vei. Det er særdeles upraktisk. I tillegg er det farlig da hydrogen i gassform er eksremt eksplosjonsfarlig.

Utfordringen er altså å lagre hydrogenet på en måte som gir høy energitetthet. Det enkleste rent teknisk er å lagre det ved svært lav temperatur, eller under svært høyt trykk. Hydrogen blir flytende ved -241 grader, og det sier seg selv at dette er upraktisk å ha konstant nedkjølt på tanken. Alternativet her er altså gassflasker med flytende nedkjølt hydrogen som man laster om bord på bilen og bytter ut etter hvert. Tungvint og upraktisk på alle måter.

Man trenger altså alternative metoder, hvor man binder opp hydrogenet i en annen form for stoff. Enten i en flytende løsning, i et fast stoff i pulverform, eller hvor et fast stoff tiltrekker seg hydrogenet som en svamp. Og det er på disse områdene det foregår mye forskning i dag. Her er altså utfordringene at stoffet tar opp i seg store mengder hydrogen, at stoffet kan frigjøre hydrogen fort nok til å gi nok kraft til motoren, at det er praktisk og trygt å fylle tanken på denne måten, at produksjon ikke har for mye energitap og at det er praktisk å distribuere dette til påfyllingsstasjoner. Det er mange utfordringer som skal løses innen hydrogenpersonbilen er et faktum.

Når det gjelder større biler som lastebiler/trailere og busser så kan man gjøre ting litt enklere, både fordi bilene er større og det er lettere å lagre nok hydrogen, fordi man kan ha mer kompliserte og dyrere løsninger enn det hvermansen har råd til og kan håndtere trygt og fordi distribusjonsnettet er enklere og mindre.

Om hydrogendrevne personbiler noen gang vil bli realitet, eller om el-bilene vil bli raskere og bedre og få lengre rekkevidde, det gjenstår å se. Herom strides de lærde.

Do you want to know more?
Materials-Based Hydrogen Storage
Absoroption vs. adsoroption
Status of Hydrogen Storage Technologies
Glossary of fuel cell terms

Reklamer

One Response to “Hydrogenbiler, hva er problemet?”

  1. Lars Says:

    Kan ikke se hva som er galt med å bruke batterier, jeg. Godt utprøvd teknologi som riktignok også har sin teoretiske begrensning hva angår energitetthet, men det har vært godt utvikling på dette feltet de siste tiårene og prisen (og kanskje tildels vekten) kan forhåpentligvis alltids presses mer ned. Jeg sitter med inntrykket av at hydrogen er et unødig komplisert alternativ, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så populært å fabulere om hydrogenbiler mens el-biler ikke får oppmerksomhet for annet enn sine faktiske prestasjoner.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: