Det er tid nok til å indoktrinere barna etter skoletid

mai 24, 2009


Mohammad Usman Rana raser. I hvertfall om man skal tro VG. Han raser fordi FrP vil forby hijab i skolen.

– FNs menneskerettigheter slår entydig fast at foreldres oppdragelsesrett er ukrenkelig såfremt oppdragelsen er i tråd med andre menneskerettigheter. Det er ikke undertrykkende at småjenter innimellom bærer hijab, ofte gjør de det for å bli kjent med sin tro og vil gjøre som sine mødre og eldre søstre, sier Rana.

Da jeg var liten fikk ingen lov til å bruke hodeplagg innendørs i klassesrommene når det var undervisning. Er dette endret? Kan man nå bruke lue, caps og hijab inne i timene?

Egentlig er dette veldig enkelt, og Rana sier det mesten direkte selv i sitatet ovenfor, dette er noe foreldrene ønsker at barna skal gjøre for at de skal bli kjent med sin tro. Nå er dette først og fremst snakk om foreldrenes tro, og dette er altså foreldrenes behov, ikke barnas. Og strengt tatt burde det være tid nok for foreldrene til å missbruke sin oppdragelsesrett og tvinge barna til å underkaste seg islam på fritiden.

La barn være barn. Ikke tillat noen hodeplagg innendørs, slik det har vært tidligere. Og ikke tillat unntak bare for å tekkes foreldrenes religiøse kontrollbehov.

Når det er sagt, FrP og Sandberg kan tjene på å roe ned «Send dem hjem»-retorikken.

– Det skal bli ulovlig å bruke hijab på skolen, hvis Fremskrittspartiet får det som de vil. Det er undertrykkende for småjenter å få tredd en hijab på seg. Hva voksne kvinner gjør, kan de velge selv. Men hvis foreldre ikke respekterer loven, skal de sendes hjem, svarer Sandberg.

Når det gjelder grove forbrytelser, så er jeg enig, «send dem hjem». (Og ikke vær vanskelig nå, folk som allerede har norsk statsborgerskap har Norge som «hjem», og kan derfor ikke sendes ut.) Men å snakke om å sende noen hjem i forbindelse med å bryte loven om å ikke bære hodeplagg innendørs/ikke bruke hijab på skolen, det er en smule overreaksjon.

11 Responses to “Det er tid nok til å indoktrinere barna etter skoletid”

  1. Tyrkiaturist Says:

    Det er mer hijab å se i Norge og spesielt Oslo enn det er å se på reise i Tyrkia. I Tyrkia ble dette plagget forbudt en gang i 1920 av Tyrkias store sønn, Attaurk. Hvorfor skal det da være lov å bruke det i Norge?

    • ukorrigert Says:

      Alt bør være lov, så lenge det ikke finnes eksplisitt grunn til å forby det. Den viktigste av alle verdier og første artikkel i menneskerettighetene handler om å bevare menneskers frihet. Å spørre «hvorfor skal det være lov» er en farlig holdning.

      Men om man snur på spørsmålet, og spør «burde vi ikke forby hijab i Norge også, når det til og med er forbydt i Tyrkia?»

      Til det vil jeg svare at det er for stort overgrep. Voksne mennesker må få lov å bruke de plaggene de vil på fritiden. I arbeidssammenheng bør det være opp til den enkelte bedrift å sette kleskodeks. Og på skolen bør det også være greit at man har retningslinjer for påkledning. Og her synes jeg det er greit at man forbyr hijab under undervisning.

  2. AC/DC Says:

    Jeg er enig med Tyrkiaturist. Vi hadde ikke lov å bruke hodeplagg inne i timene tidligere. Det bør innføres igjen, unntak kun for barn som har mistet håret i sykdom. Mange ungdommer trer en lue på hodet i stedenfor å gre håret om morgenen. I min datters klasse er det flere som har på luen hele tiden. Det bør være likt for alle. Ingen hodeplagg av noen art. Punktum!

    • ukorrigert Says:

      Så unga får faktisk lov å sitte med lue på inne nå, det var nytt for meg. Margrethe Munthe snur seg i grava.

  3. Andrew Davidson Says:

    Frp ønsker å forby hijab, men vil derimot innføre KRL faget i skolen igjen. Selv om dette etter rettsak i stasburg ble funnet stikk i strid med menneskerettighets erklæringen. Kristne kan indoktrinere og hjernevaske så mye de vil, bare muslimene holder sitt hodeplagg bort fra vår norske skole.
    Kristendom og indoktrinering er barnemishandling. Nå skal jeg innrømme at islam er en tædd verre enn kristendommen på det, da dommen for apostacy i muslimske land er død, ikke akkurat en hyggelig ting å lære sine barn. Men så er evig pine i et fordømt helvete ikke akkurat særlig bedre.

    En dag blir all religion sekulært skal dere se, imagine no religion. Jeg gråter nesten av lykke.

    • ukorrigert Says:

      Iflg. denne linken http://www.vl.no/samfunn/article4351883.ece , en artikkel publisert i dag i vårt land, så vil FrP IKKE innføre KRL.

      Personlig ønsker jeg all religionsundervisning ut av skolen. Elevene kan lære om forskjellige religioner på en nøytral fakta-basert måte som en del av samfunnsfag/historie, men der holder det etter min mening.

  4. Spaceman Spiff Says:

    Andrew Davidson: frafall fra islam er dødstraff. Homofili er dødstraff, utroskap er dødstraff, kritikk av profeten eller koranen er dødstraff. Å ikke innrette seg etter muslimer og betale straffeskatten jizya er strengt tatt dødstraff. (Q9:29) I det hele tatt, å ikke være muslim et sted med mange muslimer er en ganske utrivelig affære. Spør de kristne i Libanon som flytter fra landet. Tidligere ble Beirut kalt midtøstens Paris. Ingen bruker det nå som Hezbollah har vetorett og står på kanten til å få flertall i nasjonalforsamlingen.

    Så vi får bare håpe at du har rett i at sekulariseringen vinner frem. Det vi har vært vitne til de siste årene er at land tilpasser seg islamske krav og Norge er desverre intet unntak.

    Islam er MER enn en «tædd» værre enn kristendommen.

  5. Ugle Rimosen Says:

    Allahu Manyouk
    24. mai 2009 20:10 · Svar
    Det er påfallende hvor mye elendighet det er i muslimske land. Det ser ikke ut som om selv Allah har noe særlig sympati for den diktatoriske og perverse religionen islam.
    Og også er det i all hovedsak muslimene blandt innvandrerne som det blir problemer med.
    Jeg håper ingen er så naïve at de tror islam er en “fredens religion”.. Det er overveldende tydelig at deres mål er makt ogundertrykkelse av alle andre.
    Man kimser av vestens brutale kolonivirksomhet for over hundre år siden, men det islamske manifest levner ingen tvil om at muslimer skal infiltrere, ekspandere, tyrannisere, og svindle seg til makten, så de kan overta overalt der de er kommet.
    F.eks. regnes Spania fremdeles som muslimsk territorium, siden det på et tidspunkt i historien var under islamsk herredømme, og kan aldri bli gitt slipp på.
    Dette er bare bittelitte granne av den uhyggen de fører med seg overalt der de kommer.
    Det står i koranen at de kan benytte seg av ALLE midler for å oppnå herredømme, inkl. løgn, bedrag, forfalskning, vold, osv.
    Det påstås noen ganger at koranen sier: “det er ingen tvang i islam”. Det er mer korrekt å si at det er ingen frihet i islam. Alt er fastlagt og skal reverteres til sånn det var på den avskyelige skurkeprofetens tid, ca år 600 etter vestlig tidsrening.
    Det er av avgjorende viktighet at man ikke lar seg lulle inn i en forestilling om at islam ikke innebærer en meget alvorlig trusel mot alt det vi ønsker og står for.
    De har to våpen som er spesielt effektive for å oppnå sitt overherredømme, nemlig det å spre seg og få så mange barn som mulig, sånn at de skal kunne kreve å overta i kraft av sitt antall, og det andre er den strenge disiplin de oppdras under, slik at de er klar for å lystre ordre som bikkjer.
    Det er ikke tillatt å tenke selv.
    Alt skal avgjøres av skriftlærde og de som står last og brast med det uhyrlige systemet i hvilket islam består.
    Det er en sykdom, -en lidelse, -en kronisk, smittsom, arvelig og i mange tilfeller dødelig sinnlidelse i slekt med schizofren paranoia parret med megalomani.
    Bli kvitt islam og halvparten av verdens problemer er løst.
    Med gjør det før det er for sent.
    Allahu ikkeno’!

  6. AbdeL Says:

    Jeg vil begynne med og si at jeg takker allah for at han ledet meg til islam:) Alhandolillah, Jeg takker han for det. Dere som sitter der og diskriminerer islam. Livet er for kort, dere bare sløser tiden deres. Lær heller om hva islam er, les koranen kanskje allah skal lede dere til lyset. Slør har muslimske kvinner på seg for allahs skyld. Dere som sier gå hjem muslimer!! jeg vil si, Jeg er hjemme, født og oppvokst her, jeg skal med allahs vilje ingen steder. Om frp vinner eller ikke, eller hva som ville skje, Så finnes det fortsatt islam, muslimer i norge og kanskje mer med allahs vilje:)
    Du som har noe i mot min religion islam, så har du også noe i mot meg.
    Du trenger verken og si til meg velkommen eller gå hjem, for at jeg er hjemme 🙂 Dere har deres tro lev i fred med den, og vi har våres tro og skal leve i fred med den.

    • dfdfsdf Says:

      Nice, mann! Fortsett slik! 😉 Skjønner ikke de horeungene frp… Siv har sikkert ikke fått seg kukk enda.. Derfor hun er litt fucka i huet.. Helt skada xD

    • ukorrigert Says:

      >Du som har noe i mot min religion islam, så har du også noe i mot meg.

      Jeg har mye imot Islam. Men jeg har ikke noe imot deg, med mindre du velger å gjøre religioen din til en så stor del av deg at dette er umulig å skille.

      Det er i såfall ditt valg, og ditt ansvar. Og for meg ville det være en bekreftelse på hvor farlig din religion er.

      Ikke det at du ville kunne overbevise meg om at Islam, eller annen religion generelt, er noe positivt. Jeg har ikke noe imot enkeltmennesker tilhørende verken islam eller annen religion. Men jeg ser hvor mye ufred og konflikter religion fører til verden over. Og jeg ser hvor ulogisk og unødvendig religion er. Jeg ser med sterk skepsis på indoktrinering av barn i religion og dogmatiske sannheter og leveregler. Derfor vil jeg alltid være mot Islam og spredning av religion generelt.

      Betyr dette at du mener jeg har noe imot deg? Vil du forsvare Islam ved å gjøre oss til fiender? Eller kan du tollerere at jeg missliker religionen din, og skille person fra sak?


Legg igjen en kommentar

