Ikke Svabø sin skyld. Hvem og hvor er sendingens ansvarlige?

mai 18, 2009


For de som ikke har fått det med seg, så skal ryktene ha det til at Synnøve Svabø har gjort en dårlig jobb som kommentator på den norske Grand Prix-sendingen. Jeg så ikke selv programmet, av grunner som jeg mener burde være åpenbare. Men smak er tydeligvis ikke noe jeg deler med flertallet av det norske folk.

Avisene dekker i alle fall Svabøs innsats med et omfang som hadde vært tredje verdenskrig verdig. Siste fra de store:

VG: Lederen i Kringkastingsrådet valgte svensk TV
Dagbladet: – Jeg beklager hvis jeg ødela MGP-finalen for det norske folk&lt
Aftenposten: Lederen i Kringkastingsrådet valgte svensk TV

– Jeg hadde forberedt meg godt, men når det dundrer inn tolvere og tiere og man skal følge med på både Sverige og Aserbajdjan, er livredd for å være den siste som har skjønt at Norge har vunnet og attpåtil må være forberedt på et direkte intervju rett etterpå… la meg si at på et tidspunkt der var jeg ikke lenger NRKs programleder, men Synnøve hjemme i TV-stua.

Synnøve Svabø forklarer seg greit. Men det jeg lurer på når jeg leser dette er: Var Synnøve alene i studio? Var det ingen regiansvarlig? Hadde kamerafolkene bare satt igjen kameraene og gått sin vei? Noen har vel ansvaret for slike sendinger og kunnet gripe inn og roe ned Svabø når de hørte hun var i ferd med å stresse seg opp og ødelegge sendingen?

Svabø er bare et menneske og det er ikke alltid lett å se seg selv utenfra, spesielt ikke i stressede situasjoner. Men Svabø er også bare den synlige personen på toppen av et stort produksjonsteam. Noen andre har sviktet sitt ansvar her!

Hvem er disse feige produsentene i NRK som lar Svabø ta all kritikken og ikke selv tør å stå frem og innrømme at det er de som sitter med sendingens hovedansvar? Slike sendinger er teamarbeid, og dette er uprofesjonelt og forferderlig dårlig gjort mot Synnøve Svabø.

Mer vås:
– Ikke ta det så tungt, Synnøve!

17 Responses to “Ikke Svabø sin skyld. Hvem og hvor er sendingens ansvarlige?”

  1. Tom Says:

    Jeg så sendingen og byttet selv over til svensk TV1 etter en stund. Men jeg kan ikke være mer enig med deg i dette. Her burde noen grepet inn og roet henne ned. Sendingen ble utrolig uproff og irriternede å høre på.
    For øvrig så bablet de svenske kommentatorene også for mye og i munnen på programlederne.

  2. arne Says:

    «Ikke Svabø sin skyld»?
    Hørt makan. Ikkje sett programmet? Da har du vel i likhet med oss uten «svenskeantenne» heller ikkje hørt? Da burde vel du vera den siste til å uttale deg.
    Den kvelden blei ødelagt av Svabø’s sine personlege og idiotiske kommentarar. I tillegg til å overdøve avstemminga, med sine stupide egokommentarar, så må ho jaggu få med seg dessa «mini»strene også.
    Kunne me ikkje få lov til å høre på programmet da?
    Minnar meg, paradoksalt, om dubbinga i tidl. østblokkland:-)
    Nei. For ei skandale. Slikt er lite og ikkje skikka til denne jobben.
    Laga vel nok røre i forkant av finalen?
    Velkommen tilbake Jostein Pedersen!

    • ukorrigert Says:

      Når jeg leser kommentaren din får jeg inntrykk at av du ikke har lest mer enn overskriften til innlegget mitt?

  3. Oscar Says:

    Synnøve Svabø leverte den dårligste kommentatorjobben jeg har hørt

  4. Ida Says:

    Jeg er enig med Arne!! Har du ikke sett programmet??

    Hun snakka om at hun måtta ha tennissokker i Bh’en i den fine gullkjolen da hun skulle intervjue alexander!, og da hun snakka med Jens Stoltenberg snakka de om hva de skulle gjøre til neste år!!..dette var midt under sendinga da de gav ut poengene.. Vi hørte jo ikke noe!

    Men jeg er litt enig i at NRK kunne ha gripet inn der og da og kanskje tatt mer ansvar etterpå 🙂 .. I tillegg så var det jo NRK som ansatte eller gjorde at hun fikk jobben.. Så egentlig burde vi skylde på NRK som gav henne jobben!!!

    • ukorrigert Says:

      Poenget er at en slik sending består av et team av mennesker, og programlederen er bare den synlige biten. Hele teamet har ansvaret for at sendingen blir bra.

      Det er vanskelig for Svabø å se seg selv utenfra, derfor burde en annen ansvarlig kunne gi Svabø noen små meldinger «på øret» for å få henne til roe seg litt ned.

      En klassikker er visstnok å la henne høre ekko av seg selv med ett sekunds forsinkelse. Det skal etter sigende få de fleste til å tie stille.

      Det er feil å kritisere Svabø for det som var svikt fra NRK sin side. Sendingsansvarlig er den som skal ha kritikken.

  5. Ida Says:

    glemte å si en ting: Ikke at jeg ikke forstår engelsk, men hun oversatte ingenting som programlederne sa, men hun babla i vei om sndre ting, så vi fikk ikke med oss noe 😛

  6. Hansen Says:

    Etter å ha sett (og hørt) MGP programmet fra Moskva hvor kommentatoren var et historisk lavmål, må en stille seg spørmålet om hva NRK gjør for å forbedre dette. I øyeblikket ser det ut til at statskanalen ikke i det hele tatt har skjønt at den overveiende delen av seerne (lisensbetalerne) er fly forbannet på den måten Synnøve Svabø utførte jobben som kommentator. Når en hører en av de ansvarlige i NRK si at «det betyr sikkert ingenting» så må en undre seg over den totale mangel på selvkrav kanalen har for å skape et kvalitetsprodukt for sine kunder. Andre uttaleler fra kolleger og tidligere kolleger som » ikke ta det så tungt Synnøve» vitner også om en middelmådighet for kvalitet. Nå skal det ikke bare skyldes på Synnøve Svabø, hvor var resten av NRK? Det var jo ganske tydelig under semifinalene hvor det bar hen, men ingenting ble rettet på. Her ikke NRK noen form for kvalitetssikring? Noen burde ha satt seg ned og snakket litt med Svabø på et tidlig tidspunkt slik at ting kunne ha blitt forbedret før finalen. En kan si hva man vil om Synnøve Svabø, men det som virkelig skremmer her er NRK’s måte å ta hensyn til sine kunder.

  7. Silje Says:

    1. Noen ansatte henne.
    2. Noen la masse jobb på henne, så hun sikkert var utslitt før finalen.
    3. Hun var UTROLIG MASETE og gjorde at vi hørte veldig lite til de andre kommentatorene. I kjent stil stjal hun all oppmerksomheten – hun var ikke morsom i 1999 og er heller ikke det i 2009. NRK – hallo??

  8. Øyen Says:

    Jeg har ALDRI koset meg mere på en GP kveld. Synnøves snertne og treffende kommentarer bla en piff på denne kvelden. Spesielt morsom synes jeg kommentaren om den greske artisten var «Han har på seg så mye sminke at han ligner en voksduk fra Madam Tussaud». Kjempe artig og jeg håper at Synnøve er kommentator også neste år 🙂

  9. Karlsen Says:

    Tja, er vel uenig i at 3 verdenskrig ville fått en liten notis på forsiden av dagens aviser, så du overdriver ganske kraftig der.

    Men ellers er jeg enig i at det er andre som bør ta fullstendig selvkritikk her, for de må jo ha visst hva de gjorde da de leide inn Synnøve? Hun leverer jo ikke noe annet en sitt varemerke, masse tull og stress, noe hun er utrolig dyktig på i små innslag – ikke i 3 timers direktesendinger.

    Synnøve burde hatt selvinnsikt til å takke nei til jobben, men det er bare en liten del av problemet. Problemet er de som fant ut at hun ville være en god programleder for dette showet.

  10. Bjørn Says:

    Tips til neste finale i Norge:

    La oss få tilbake Mr. Melodi Grand Prix himself: Jostein Pedersen.
    La det bli et folkekrav at han i finalen neste år – deltar som programleder
    for hele sendingen.

    Finnes heller ikke bedre proff. kommentator for akkurat dette programmet.

    Jeg savnet at noen ledere grep inn under avtemningen som nomalt er spenningsdelen av programmet – og putte en ullsokk i munnen på Synnøve Svabø.

    Hun ødela hele atmosfæren under avtsemningen. Oppførste seg som en hysterisk fjortis. Savnet at hun ropte 20 ganger på at noen måtte få kongen eller sjefen for igningskontoret til å ringe henne.
    Årgang 1942

    • NordicStar Says:

      Hvorfor få tilbake Jostein? Hvorfor ikke bare slippe kommentatorer i det hele tatt? Jeg har irritert meg i alle år over at vi ikke kan følge programmet slik det er regissert av vertslandet.

  11. Fjolstilfjells Says:

    Noen glemte å gi Svabø medisin før sending, de har skylden!

  12. NordicStar Says:

    Det var ikke så mye det hun sa, men at hun skravlet da vi helst vill hørt resultatene i fred og ro. Det hadde vært best uten kommentatorer i det hele tatt! Og sikkert mye billigere for NRK?

  13. Ingunn Says:

    Jeg er enig i at Synnøve ikke har det hele og fulle ansvaret.

    Dette er teamarbeid. Og noen burde regnet for henne, roet henne litt ned, og fulgt retningslinjene som var satt opp ift.

    – hva kan sies av ord og vendinger
    – hvordan si det
    – hvor mye prate osv.

    En regi er nok lagt, men den har vært veldig vid tror jeg.

    Så prosjektleder. Kom og si noe nå.

  14. etthjertetoindivider Says:

    Jeg er så enig med det du sier her! Bra at du tar henne i forsvar, hun får alt for mye kritikk. Til de som kritiserte henne; HVA HADDE DU GJORT OM DU HADDE VÆRT I EN LIGNENDE SITUASJON? Personlig måtte småflire av kommentarene hennes, syns ikke hun ødela, syns hun var prikken over I en… 🙂


Legg igjen en kommentar

