FrP-fiksert Sponheim

mai 14, 2009


En enkelt meningsmåling viser en fremgang for Venstre på 2,5 prosentpoeng, en fremgang sansynligvis godt innenfor målingens feilmargin.

Sponheim gleder seg over det med en litt merkelig uttalelse:

Jeg tar dette som et uttrykk for at mange borgerlige velgere ønsker et politisk alternativ fritt for Frp-politikk. Det betyr at det finnes en mulighet for et anstendig borgerlig alternativ blant folk som ikke vil ha Frp inn i regjeringskontorene.

Sponheim tror altså ikke at han får flere velgere fordi Venstre har en god politikk.

14 Responses to “FrP-fiksert Sponheim”

  1. arne markussen Says:

    Sponheim er som Columbus. Ikke vet han hvor han skal, ikke vet han hvor han kommer og ikke hvoran han skal finne veien hjem. Lars ta med deg fikenbladet og begynn å gå.


  2. Han vet hvor han vil, en mindretallsregjering med Krf og Høyre.

    Det at han presiserer at å stemme Venstre er en stemme mot Frp, syntes jeg er bra. I norsk politikk virker det bare som om det er to valg, enten Jens eller Jensen.

    Det finnes en tredje vei…

    • ukorrigert Says:

      Hvorfor er det bra å ikke ville samarbeide og jobbe for et flertall?

      • Junita Says:

        Dersom samarbeidet fører til en mørkere blå regjering, er vi simpelthen ikke interessert. Er ikke alle som vil ha Jens, og jeg håper da inderlig at det er mange færre som vil ha Jensen.

        Ikke overraskende er det FRØKEN Jensen.

      • ukorrigert Says:

        Det siste uthevede poenget sier vel alt om din saklighet.

  3. Junita Says:

    Ha, man trenger ikke være usakelig for å ha et slående godt poeng om hvordan FRPs statsministerrepresentant ikke har greid å slå seg ned og stifte familie (eller finne noen som orker å være rundt henne over lengre perioder ;).

    En ting er at statsministeren skal være et bilde utad mot verden, og for nordmenn. Mange setter familien høyt. Noen setter penger høyere. Noen mener at lykke kan kjøpes for penger, det gjør ikke jeg. 🙂 Men igjen så er alt relativt.

    Personlig syns jeg ikke at et brautende, voldsomt og tildels vulgært kvinnemenneske som Siv (eller skal vi kalle henne Satan, bare for at du kan kalle meg usakelig én gang til?) LES: det er min mening. Hvorfor jeg ikke mener at hun egner seg som statsminister er en annen (den er basert på ekte grunner, du veit, som grunnleggende verdier som ikke helt matcher).

    Spøk til side. Jeg står ved det jeg sier, man kan velge annet enn Jens og Jensen; om de som ønsker å velge annerledes, kan man velge grønt. Eller gult. Eller hva enn du vil kalle KRF, SP og V (etc).

    Så hva er da problemet? At folk vil velge noe annet enn AP og FRP, eller bare at de vil velge noe annet enn FRP? (Kom’an, veit du klarer å svare ærlig på denne!)

    • ukorrigert Says:

      >Ha, man trenger ikke være usakelig for å ha et slående godt poeng om hvordan FRPs statsministerrepresentant ikke har greid å slå seg ned og stifte familie (eller finne noen som orker å være rundt henne over lengre perioder 😉 . …

      Jo det er fullstendig usaklig da det ikke har noe som helst med sak å gjøre. Det er også fullstendig tåpelig å tro at det er et godt poeng. Det eneste slike argument sier noe om er nivået til de som bruker slike argument.

      >Personlig syns jeg ikke at et brautende, voldsomt og tildels vulgært kvinnemenneske som Siv

      Akkurat som om din synsing har noe som helst med virkeligheten eller sak å gjøre.

      >(eller skal vi kalle henne Satan, bare for at du kan kalle meg usakelig én gang til?)

      Du trenger desverre ikke gjøre noen ekstra innsats for å fremstå usaklig. Det triste er at du tror du har et fornuftig poeng når alt du gjør er personfokusert tullprat.

      >Jeg står ved det jeg sier, man kan velge annet enn Jens og Jensen; om de som ønsker å velge annerledes, kan man velge grønt. Eller gult. Eller hva enn du vil kalle KRF, SP og V (etc).

      >Så hva er da problemet? At folk vil velge noe annet enn AP og FRP, eller bare at de vil velge noe annet enn FRP? (Kom’an, veit du klarer å svare ærlig på denne!)

      Problemet har ikke noe med det du har skrevet å gjøre i det hele tatt. Problemet er at Sponheim ikke ser ut til å ha tro på egen politikk, men derimot tror at hovedgrunnen til at han får flere velgere er at Venstre ikke vil samarbeide med FrP.

      Men det er kanskje tryggest å tro, for om han trodde politikk og oppslutning hadde sammenheng, så måtte politikken tatt skylden for den elendinge oppslutningen Venstre nå har. Og det er kanskje noe Sponheim ikke ønsker å tenke på.

      Og selvsagt kan man velge noe annet enn Jens eller Jensen, men det er jo lov å håpe at man gjør det av andre grunner enn at Jensen er singel eller at partiet man velger har mer substans enn å være motstander av FrP.

  4. Junita Says:

    tl;dr.
    Hahaha, du er jammen meg morsom!
    Vil du ikke innse at andre har andre meninger enn deg selv?
    Vet du hva jeg egentlig syns er morsomt?

    Lars says:
    Asså
    Om eg sende barnet mitt på skolen i hijab, kor blir eg sendt?

    • ukorrigert Says:

      >Vil du ikke innse at andre har andre meninger enn deg selv?

      Selvsagt har alle mennesker sine egne meninger. Men det at du mener det er saklig å snakke om Jensens sivilstatus i denne sammehengen betyr ikke at det faktisk er slik. Det går nemlig på person, og ikke på sak, derav usaklig.

      >Vet du hva jeg egentlig syns er morsomt?
      >Lars says:
      >Asså
      >Om eg sende barnet mitt på skolen i hijab, kor blir eg sendt?

      Det sier seg selv at folk med norsk statsborgerskap ikke kan sendes ut av landet. Til tross for at dette er åpenbart, så synes altså enkelte at det morsomt å late som om man tror noe annet.

      Folk som gjør seg dumme og vanskelige har aldri vært min form for humor.

      Men basert på det du har demonstrert av argumentasjon og resoneringsevne så langt, så tror jeg gjerne at du synes slikt er morsomt.

  5. Junita Says:

    Vel, har du et forslag til konsekvens for de foreldrene med norsk bakgrunn som sender sine barn med hijab på skolen?

    • ukorrigert Says:

      Hvorfor mener du det må ha konsekvens for foreldrene?

      I «gamle dager» fikk ikke ungene lov å ha på hodeplagg inne, og måtte ta det av. Det fungerte helt greit.

      Hvis enkelte foreldre skulle ha problemer med det, så får skolen ta en samtale med de det gjelder.


  6. […] plusspoeng, men styres for tiden av en gjeng som ser mest ut til å være mer interessert i å profilere seg som anti Frp enn å profilere politikken sin. Det er med andre ord ikke noen åpning for en regjering med der […]


  7. […] uttalte Sponheim som kommentar til en meningsmåling der Venstre hadde krøpet et stykke frem (omtrent i størrelsesorden feilmarginen på […]


  8. […] elementer nær sentrum på borgerlig side, som er mer opptatt av føre en valgkamp basert på hvem de ikke vil samarbeide med enn på egen politiske plattform. Og mediene elsker å late som om uenigheten er større enn den […]


Legg igjen en kommentar

