Erna tok ansvar!

mai 7, 2009


Jeg skrev i en tidligere post at å ta ansvar er ikke å si «det er min skyld». Å ta ansvar betyr at man gjør noe med situasjonen. Og det har, om jeg skal tro det jeg hørte på radioen i sted, Erna nå gjort. Hun har sagt klart fra at FrP+H er et reelt borgerlig alternativ.

Til alle som ønsker seg en borgerlig regjerin vil jeg si: Gratulerer!

Men hvor er avisartikkelene om saken? Har sjekket de tre store, men fant ikke et ord.
Edit: Joda, VG omtaler dette.

Jeg har i et par poster tatt opp hva Høyre må gjøre for å igjen kunne vokse. Det ene var det Erna nå har gjort, sagt tydelig fra om at en stemme på Høyre er en stemme på en mulig borgerlig flertallsregjering.

Mitt andre punkt var å tydeliggjøre Høyres politiske ideologi. Og nå vil jeg låne litt av Torbjørn Røe Isaksen sine fem punkter (hvor to av disse var det samme som mine to), det punktet hvor han råder Høyre til å fokusere på to-tre saker. La meg få foreslå ett av dem.

Venstresiden har i lengre tid prentet inn i folk at for å ha et velferdssamfunn så må vi ha tunge skatter. Desto mer skatter, desto mer å fordele. Høyre må snu på dette og fortelle fakta: Skatter er basert på verdiskapning. For å sikre skatteinntekter må man i først omgang sikre verdiskaping. Skattegrunnlaget er ikke en fast størrelse, men en variabel størrelse.

Kort sagt: Velferdssamfunnet er bygd på verdiskapning!

Dette bør være Høyres viktigste og klareste budskap fremover.

Når det gjelder andre saker, la meg få foreslå omorganisering av omsorgspolitikken og min tredelte modell. Jeg vet at den ikke er helt ulik det både Høyre og FrP allerede har i sine partiprogrammer. (Det er mulig tiden frem til valget er for kort til å få frem modellen tydelig nok.)

Uansett, jeg har tidligere trodd at årets valg allerede var tapt, men nå har vi endelig en sjanse til å oppnå en borgerlig regjering. Kanskje til og med en flertallsregjering om H og FrP er dyktige i valgkampen!

4 Responses to “Erna tok ansvar!”

  1. Jan Mayen Says:

    Hun gjorde helt rett. Vil vi ha et en ny regjering her i landet var det lite realistisk med H,V og Krf som tilsammen er mindre enn Frp. Erna Solberg har kommet til fornuft.

  2. FG Says:

    Erna Solberg gjorde det hun burde ha gjort for 4 år siden. Denne uttalelsen er det nest beste hun kan gjøre for Høyre, det beste ville ha vært å annonsere sin avgang. Hun har ledet partiet i en jevn nedadstigende kurve, jeg personlig tror det skyldes det jeg oppfatter som en tidvis arrogant holdning overfor Frp. Å nekte samarbeid er ikke bare arrogant, men det er også å utvise forakt for demokratiet og velgerne.

    • ukorrigert Says:

      Jeg er eig i at Erna burde sagt klart fra at man var for samarbeid for lenge siden, men jeg tror frykten til FrP er noe som finnes i store deler av partiet. Jeg finner det derfor vanskelig å skylde på Erna alene. Min oppfatning er at hun på dette punktet har representert partiet sitt.


  3. […] By ukorrigert Erna Solberg, som tidligere oppklarte og bekreftet at en stemme på Høyre betydde en steme på mulig borgerlig flertall sammen med FrP, er nå ute og […]


Legg igjen en kommentar

