Bomringer, monument over politisk inkompetanse

april 28, 2009


Bomringer på offentlige veier er noe av det dummeste jeg vet om. Disse bommene handler om en eneste ting, omfordeling av midler i samfunnet. Politikerne klarer altså ikke å finne penger i sine budsjetter på normal måte, derfor bygges fysiske konstruksjoner som krever drift og vedlikehold i stedet. Det blir ikke dummere enn det.

«Men det skal være en rettferdig omfordeling», vil noen argumentere med, «man skal betale for bruk!». Et ord: drivstoffavgift. Da betaler man etter bruk. Bomringer, slik som for eksempel rundt Oslo, rammer tilfeldig avhengig av hvor man jobber, hvor man bor og hvor ungene har sine fritidsaktiviteter. Er man heldig skjer alt sammen innenfor ringen. Er man uheldig må man krysse mange ganger per dag.

Dette er like rettferdig som at god eller dårlig eldreomsorg avhenger av hvilken kommune du bor i. Altså ikke spesielt rettferdig, om noen langt ute på politisk venstre ikke skulle forstå den.

En avgift på drivstoff hadde vært langt riktigere, men der er det allerede så mye avgifter at det ikke er spesielt politisk populært å foreslå dette. Og det er vel i bunn og grunn derfor vi har fått bommer og bomringer, politisk feighet og inkompetanse. Koblet med en befolkning som er alt for lite kritisk, og alt for lett lar seg overtale av politisk retorikk.

Noen vil vel argumentere for at man skal betale for veien der man bruker den. Dette argumentet feiler av en rekke grunner:
Det er relativt tilfeldig hvor vi har gode veier i dag. De som har gode veier i nærområdet i dag har fått disse betalt av samfunnet generelt tidligere. Det er ikke feil at samfunnet betaler for gode veier nå hos de som har vært nedprioritert tidligere.
Veier er samfunnsnyttige. Et godt veinett landet over gagner hele befolkningen, ikke bare de som bor akkurat på de enkelte stedene.
Det blir bommer fler og fler steder. Når det er bommer over alt, så gjevner det seg ut og blir stort sett likt for alle.
Pengene går alt for ofte ikke til veiene, men til andre formål som definitivt burde vært finansiert over skatteseddelen.

Det eneste argumentet som står igjen er dersom bommer kan generelt minske biltrafikken ved å gjøre det mer kostbart å kjøre bil. I hvilken grad bommer gjør dette, vet jeg ikke. Men akkurat samme effekten kunne man uansett fått med økt avgift på drivstoff.

Bommer på offentlige veier er unødvendige, de er ressurssløsende og de rammer urettferdig. Det er på tide å bli kvitt disse installasjonene som ikke er annet enn symbol på politisk inkompetanse.

At FrP valgt å bryte samarbeidet i Bergen på denne saksen har jeg full forståelse for. Bare synd at ikke alle lokallag er like prinsippfaste.

Advertisements

One Response to “Bomringer, monument over politisk inkompetanse”

  1. ukorrigert Says:

    Mer idioti:

    Og det er altså bompenger som kan gjøre den nye veien mindre attraktiv enn den gamle. Stortingets Transport– og kommunikasjonskomité har finansiering av E18 i Vestfold til behandling nå, og i stortingsproposisjonen fra Regjeringen heter det at hele veistrekningen mellom Tønsberg og Langangen vil koste 5,9 milliarder kroner å bygge, regnet i 2009-kroner. Men bilistene må betale langt mer. Totalt skal trafikantene betale 9milliarder kroner i bompenger. Årsaken er at bompenger er en kostbar måte å finansiere bygging av ny vei. Finansieringskostnadene er høye, og i tillegg kommer innkrevingskostnader.

    Les hele: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3055625.ece


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: