Filmanmeldelse: Wanted

april 7, 2009

Wanted, fra 2008, handler om en ung mann som har kjørt seg fast i livet. Sjefen herser med ham og dama bedrar han og han verken tør eller evner å gjøre noe med det. Før han blir dratt med inn i et tusen år gammelt brorskap av snikmordere. Der viser det seg at … advarsel, liten spoiler på vei … det som han trodde var panikkanfall i vanskelige situasjoner egentlig er et resultat av en overmenneskelig egenskap som gjør han i stand til å reagere og handle raskere i vanskelige situasjoner.

Filmen er i hovedsak en actionfilm med mange datagenererte stunts. En del av disse stuntsene er svært overdrevne. Filmen krever derfor at seeren har et avslappet forhold til hva som er fysisk mulig i virkeligheten. Kan man ikke godta en film på slike premisser, så bør man ikke se Wanted.

Det er hyppig og effektiv bruk av slow downs i action-scenene. Men også i andre situasjoner brukes slow downs og lydeffekter effektivt for å fortelle historien. Det er med andre ord en moderne (på godt og vondt) og intens fortellerteknikk som dekker over en historie som verken er spesielt original eller engasjerende. Historien fungerer som en helt grei unnskyldning for alle actionsekvensene og selve temaet, som er å finne seg selg og ta kontroll over eget liv. Det siste på en meget machopreget og voldelig måte.

Jeg gir filmen karakter 6/10 for lettvindt og overfladisk underholdning. Er du veldig glad i actionsekvenser, ikke har noe imot litt overdrevet vold og ikke er så nøye på realismen, så kan filmen anbefales. Hvis du er mett på, eller ikke bryr deg om action, synes vold fort blir unødvendig og ubehagelig, og synes overdrevne usansynlige stunts bare er teit, så styr langt unna.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo