Dagbladet, takk og farvel!

april 3, 2009


Jeg har vært aktivt med å diskutert på nettet noen år. Noen steder trofast, andre steder mer sporadisk. Alltid anonym.

Mange mener man ikke bør være anonym, men skrive sine meninger under fullt navn, og stå for det man mener. Årsakene er blant annet at man ønsker en mer saklig debatt, og mener man får dette når folk ikke kan gjemme seg bak anonymiteten.

Det stemmer kanskje til en viss grad, det virker i hvertfall logisk. Men min erfaring er at i praksis har det lite å si. Det er i alle tilfelle så mye trygghet i flokken, og personangrep så vanlig måte å diskutere på, at dersom man står på rette side og har de aksepterte holdningene så trenger man ikke bekymre seg om å være saklig eller ikke. Mitt inntrykk er at folk flest er mer opptatt av sine sympatier og at sin sak skal vinne, enn av et seriøst argument.

Jeg mener den anonyme debatten er svært viktig, av mange grunner:

  • Det fremmer de politisk ukorrekte meningene. Disse er de viktigste meningene fordi de provoserer til å tenke. De som mener det samme som alle andre bidrar lite til nytenkning.
  • Det gjør at alle kan bruke ytringsfriheten. Og ytringsfriheten er en særdeles viktig ventil for folk som er frustrerte og sinte på samfunnet. Sinte innlegg på et debattforum er en sunn måte å avreagere på I forhold til mange alternativer.
  • Anonymitet sikrer at man kan skille mellom roller og være fri fra å måtte forholde seg til politiske (og andre diskusjoner) når man ikke ønsker det. Det er så mye missforståelser og fordommer og så mange mennesker som tolker ting i verste mening, at det er en stor fordel å kunne ta slike konfrontasjoner i kontrollerte omgivelser og slippe å risikere å bli sosialt stigmatisert.
  • Et innlegg bør vurderes basert på innhold, og ikke på hvem som har skrevet innlegget. Opp gjennom historien har det vært flere viktige bidrag til den offentlige debatten fra forfattere og samfunnskritikere som har opperert under pseudonym.

Anonymiteten gir et skjul for de som ødelegge diskusjoner med usakligheter og drittslenging, men det fremmer også en ærlig og åpen debatt. Anonymitet fremmer diversitet i meninger, det gir en viktig ventil for ekstreme meninger og gir mulighet for å imøtegå disse og det gir et viktig innblikk i hva mange folk egentlig mener. Dette er viktige funksjoner for den åpne debatten, og det fungerer best i den anonyme debatten.

Jeg synes også et det er verdt å merke seg at fullt navn i en debatt egentlig betyr ingen ting. Hvem som helst kan kalle seg hva som helst. Om en person skriver under med et fullt navn, så er det ingen garanti for at dette navnet er noe i nærheten av vedkommendes faktiske navn.

Dagbladet har etter min mening hatt den beste offentlige debattarenaen i lengre tid. Langt fra uten feil og mangler, men allikevel velfungerende. Dette vil jeg takke Dagbladet for.

Men nå har Dagbladet gjort som VG gjorde for noen år siden, de stenger debatten for personer som ikke har registrert sitt mobiltelefonnummer. Det synes jeg er veldig trist. Jeg tror debatten blir dårligere som følge av dette. Det eneste som blir «bedre» er at Dagbladets moderatorjobb blir lettere. Det er lettere å stenge plagsomme debatanter permanent ute fra diskusjonen, siden det ikke lenger er mulighet til å på en enkel måte opprette nytt anonymt mobilnummer, slik det var for et par år tilbake, og slik det er enkelt når det gjelder anonyme emailadresser.

For meg personlig er det uaktuellt å registrere mobilnummeret mitt. Ikke bare er jeg uenig i at dette er en god løsning, men Dagbladet vil heller ikke få noe mer enn ut av det nummeret enn navnet på arbeidsgiver. Og arbeidsgiver vil jeg ikke på noen måte skal kobles opp mot mine personlige meninger. Derfor er det for min del farvel til Dagbladets debatter. Jeg tar heller ikke til takke med å diskutere de få sakene som fortsatt er åpne for alle, så lenge jeg sperres ute fra alle de politisk interessante debattene.

Derfor Dagbladet, takk for det gode forumet dere en gang hadde, men nå er det farvel. Jeg vil prøve meg som blogger i stedet.

Legg igjen en kommentar

